Recenzie - The Professional Services Firm Bible

The Professional Services Firm Bible
John Baschab, Jon Piot

Carte în limba engleză, publicată la John Wiley & Sons
ISBN: 0-471-66048-5

Cel puțin în privința numărului de pagini și a aspectelor abordate, poate fi considerată o "biblie" a companiilor din domeniul serviciilor profesionale: cabinete de avocatură, companii de consultanță, cabinete de arhitectură etc. În afara celor doi autori, cartea este realizată și prin contribuția altor 18 profesioniști din companii cu reputație internațională, ceea ce îi dă un plus de credibilitate. Afirmațiile sunt bine susținute de grafice și statistici, acestea din urmă fiind, din păcate, adecvate mai curând realităților din SUA.

Lucrarea are în vedere companiile de servicii profesionale de dimensiuni mici și mijlocii (având de la 2 la 1.000 de profesioniști). Dacă doriți să puneți pe picioare o astfel de companie sau să o promovați într-o "ligă" superioară, veți găsi principii și recomandări practice pentru toate activitățile esențiale. Iată principalele teme abordate în acest ghid:
  • Managementul companiei;
  • Dezvoltarea afacerii și vânzarile;
  • Atragerea și retinerea celor mai buni profesioniști;
  • Furnizarea serviciilor;
  • Organizarea activităților administrative (așa numitele activități de back office).
Fiecare dintre aceste secțiuni este tratată relativ detaliat, dar să nu vă așteptați ca în ceva mai mult de 500 de pagini să fie acoperite exhaustiv toate aspectele. În fond, pentru fiecare dintre marile teme menționate, se poate scrie cel putin câte un tratat, dacă nu chiar mai multe volume. În general, autorii evită modalitățile nonconformiste de a face afaceri și prezintă căile consacrate. De exemplu, tarifarea preferată este cea în funcție de timpul alocat proiectului, nu de valoarea adusă clientului.

În aceeași idee, fiecare capitol are o structură standardizată, menținută pe tot parcursul lucrării. Se începe cu o prezentare a problematicii, un subcapitol care explică de ce este importantă tematica, după care se trece la abordarea detaliată. La finalul capitolelor autorii menționează cele mai importante resurse (cărți și site-uri web) care au fost folosite în documentare. Dintre moto-urile de la începutul capitolelor, ne-a placut în mod deosebit un proverb latin care precede capitolul dedicat vânzarilor: Dacă nu bate vântul, vâslește. Un plus îl constituie CD-ul care însoțește cartea și care conține formulare, liste de control și câteva aplicații uzuale în munca de birou.

Firmele se diferențiază față de competiție prin definirea atentă a atributelor și a caracteristicilor. Acest pas este de importanță critică pentru succes. Firmele care au oferte de servicii focalizate, obțin în general performanțe mai bune decât firmele care încearcă să "facă de toate".

Deși afirmația poate părea o banalitate pentru profesioniștii în marketing, dacă ne amintim că vine dintr-o țară în care afacerile sunt mult mai maturizate decât la noi, atunci îi vom înțelege adevărata valoare.

Nu au fost omise nici aspecte legate de managementul riscurilor și de controlul calității. Iată părerea autorilor despre rolul acestor aspecte în viața firmei:

Problemele de risc și de calitate cu care se întâlnește o firmă de servicii profesionale sunt, de regulă, "reparabile" prin suficientă zbatere și multe scuze, dar cu un bun management al riscurilor și cu un program de asigurare a calității, timpul, cheltuielile și eforturile necesare pentru repararea unei probleme pot fi conservate pentru activități mai productive.

Cum anume se poate face aceasta, aflați în paginile care vorbesc despre rolul luării deciziilor, despre tipurile de riscuri majore cu care se poate confrunta o companie de servicii profesionale, despre metodologia de management al riscurilor, ori despre managementul crizelor.

Impresia finală pe care ne-a lăsat-o cartea este a unei colecții de idei întâlnite în multe alte locuri (cărți de management, de marketing ș.a.), dar bine organizate și legate între ele. Chiar și dacă acesta ar fi unicul beneficiu pe care îl aduce cartea - de a grupa marile idei care guvernează serviciile profesionale - tot merită să devină o referință în biblioteca firmei dumneavoastră. Dar, cu siguranță, veți găsi în ea și alte lucruri utile.

Cartea poate fi achiziționată prin librăria Byblos [www.byblos.ro].

Copyright © 2001-2005 Inoventis SRL.
Toate drepturile rezervate